Crowdfunding; wat is het en hoe doe je dat?

Crowdfunding wordt steeds vaker ingezet door ondernemers en kunstenaars om hun projecten te kunnen realiseren. Het is dan ook een manier om financiering voor een project binnen te halen, maar eigenlijk is crowdfunding een marketingcampagne. Het vinden van een crowd is het doel, de financiering is enkel het middel.

 

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een manier om projecten te realiseren door middel van de steun van het publiek, de crowd. De crowd doneert of investeert en biedt jou daarmee de mogelijkheid om een project tot stand te brengen. Een crowdfundingproject is altijd concreet en vaak een onderdeel van een groter project, zoals een concert in een bepaald muziekgebouw als onderdeel van een tour, het mixen en masteren van een cd of het meubileren van een nieuw productiehuis. Donateurs of backers dragen hier aan bij, omdat zij dit project graag gerealiseerd zien. De reden hiervoor kan zijn dat ze het een warm hart toedragen of omdat zij geloven dat het een slimme investering is. De reden voor het doen van een donatie hangt ook af van de vorm van de crowdfunding.

Soms investeer je als donateur in een onderneming en krijg je het gedoneerde geld later terug met rente. Bij andere platforms zijn de donaties een gift en krijgt de projectmaker (de persoon die de crowdfunding start) alle donaties uitbetaald. Daarnaast zijn sommige crowdfundingplatforms rewards based. Dit houdt in dat een donateur ervoor kan kiezen om een tegenprestatie te ontvangen voor zijn of haar donatie. Denk bijvoorbeeld aan een huiskamerconcert of een kaartje voor een voorstelling. Crowdfundingplatforms zijn bovendien gespecialiseerd in een eigen gebied (kunst, goede doelen, investeringen, innovatie etc.) en hanteren diverse regels en voorwaarden. Een overzicht van diverse platforms vind je hier.

Houd bij het uitzoeken van het geschikte platform rekening met de voorwaarden en regels. Wat zijn je plichten als projectmaker en op welke manier krijg je het opgehaalde geld uitbetaald? Kijk daarnaast ook naar welk platform het best bij de inhoud van je project past.

 

Hoe werkt crowdfunding?

Een eenvoudige manier van crowdfunding is het langsgaan met een pet op een verjaardag. Er zijn echter ook talloze crowdfundingplatforms waar je een projectpagina kunt inrichten. Hierop presenteer jij je project en dit is je pitch waar je in al je communicatie naar verwijst. Daarnaast kan de donateur via deze pagina een donatie voldoen via een betaalproces. Het voordeel van een projectpagina op een platform is dat de lay-out er goed uitziet, dat er middels diverse betaalmethoden direct gedoneerd kan worden en dat je als projectmaker vaak advies en feedback krijgt bij het opzetten van je campagne en je projectpagina. Bovendien heb je na afloop een overzicht van alle donateurs die hebben bijgedragen aan je project.

Zodra je een platform hebt gekozen dat bij je project past, maak je een projectpagina. Op deze pagina promoot je jouw campagne. In al je communicatie (nieuwsbrieven, e-mails, social media en offline promotie) verwijs je naar deze pagina, omdat de donateur hier de volledige omschrijving van je project kan vinden en eenvoudig online kan doneren. Een projectpagina bestaat vaak uit de volgende onderdelen:

– Promotiefilmpje
– Wervende tekst
– Tegenprestaties of de voorwaarden van de investering

In het promotiefilmpje vertel je kort, bondig en enthousiast wat je project inhoudt en waarom je een beroep doet op de donateur. In de wervende tekst omschrijf je project uitgebreider en geef je bijvoorbeeld extra informatie over jou als maker of eerder werk en plaats je links naar Youtube-kanaal, website of Soundcloud-pagina. Bij de tegenprestaties geef je aan voor welk donatiebedrag de donateur een bepaald product of dienst ontvangt of je er staat omschreven wat de voorwaarden van de investering zijn. Zorg ervoor dat alle informatie over je project op deze pagina vindbaar is. Wat ga je doen? Waarom moet dit project volgens jou gerealiseerd worden? Wat vraag je hiervoor aan de donateur? En wat geef je terug aan de donateur? Houd het wel kort!

 

Waar moet je rekening mee houden?

Crowdfunding is een marketingcampagne en geen financieringsvorm die subsidies of fondsen kan vervangen. Doordat je actief promotie maakt voor je project en een promotiecampagne voert via diverse kanalen, kun je hiermee een groot publiek bereiken. Je dient immers donaties binnen te halen om je project succesvol af te ronden, dus je zult alle promotiemogelijkheden benutten. Als mensen beslissen om bij te dragen aan je project, geeft dit aan dat zij vertrouwen hebben in je project en het een warm hart toedragen. Dit is dus een (nieuw) publiek dat geïnteresseerd is in je werk! Deze groep is heel waardevol. Ook in de toekomst kun je deze groep duurzaam inzetten.

Omdat je in verhouding meer tijd besteedt aan de campagne dan wat het aan geld oplevert, moet je geen crowdfunding starten voor het geld. Dit is ook een van de redenen waarom crowdfunding een sluitpost van je begroting is. Het wordt vaak ingezet door ondernemers die hun begroting al rond hebben, maar ook een publiek willen opbouwen voor als het project wordt gerealiseerd. Crowdfunding kan ook risicovol zijn. Bij sommige platforms krijg je het opgehaalde geld niet uitbetaald als je het gestelde doelbedrag niet hebt bereikt, omdat dit aangeeft dat je onvoldoende financiële middelen hebt om het project uit te voeren zoals je had omschreven. Zorg dus altijd voor een back-up plan.

Om je project een grote kans van slagen te geven is het dus belangrijk dat je naast crowdfunding ook naar andere financieringsvormen zoekt. Zodra een (groot) deel van je begroting rond is, zet je crowdfunding in. Je dient aan de donateurs namelijk een concreet project te omschrijven dat spoedig gerealiseerd zal worden nadat de crowdfunding is afgelopen. Donateurs willen bijvoorbeeld je concert snel bezoeken en wachten daarnaast liever niet maandenlang op hun tegenprestatie.

 

Kosten van crowdfunding

Crowdfunding levert niet alleen geld op, het kost ook geld. Vaak betaal je een startcontributie om je project te publiceren. Bovendien wordt er meestal een fee berekend over het opgehaalde doelbedrag. Kijk bij de voorwaarden van je gekozen platform wat de precieze kosten zijn. Het is raadzaam om deze op te nemen in je doelbedrag, zodat je deze kosten hebt gedekt. Neem hierin ook de kosten van de belasting mee, die je moet berekenen over de tegenprestaties. Die zijn vaak een vorm van verkoop.

 

Iets voor jou?

Wil je al langere tijd een project realiseren of afmaken, maar mist het laatste beetje financiering? Wellicht is crowdfunding dan een optie voor jou. Let wel op, start alleen een campagne als je hier genoeg tijd en motivatie voor hebt. Het is vaak een intensieve periode (denk aan ongeveer drie maanden, inclusief de voorbereiding, het campagne voeren en je contact met de donateurs), waarin je elke dag actief bezig bent met promotie maken. Als het uiteindelijk slaagt is dit het werk meer dan waard. Jij hebt namelijk een crowd opgebouwd; een nieuwe groep fans of een achterban die alleen nog maar sterker is geworden. Als je hen na afloop van je project betrokken en op de hoogte blijft houden, dan zullen zij je een volgende keer ook steunen of je concerten komen bezoeken.

Ella Kuijpers

Swinging fundraiser

Tijdens haar interdisciplinaire letterenstudie Algemene Cultuurwetenschappen specialiseerde Ella zich in de kunstdisciplines muziek, fotografie, architectuur en ook filosofie. Nu studeert zij de Master Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit. Ella is gek op disco en zingt graag Michael Jackson, experimentele muziek en Lianne la Havas.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>