Crowdfunding; zet het in voor een deel van het geheel

In dit artikel lees je hoe en waarom je crowdfunding inzet om een deel van je project te realiseren. Crowdfunding doe je namelijk nooit voor een totaal project, maar altijd voor een onderdeel ervan. De verschillende redenen daarvoor lichten we hier toe.

Wil je eerst lezen wat crowdfunding precies is en waarvoor je het in kunt zetten? Lees dan het eerste artikel Crowdfunding: wat is het en hoe doe je dat? uit de serie ‘Crowdfunding’


Note 1: Alle voorbeelden in dit artikel zijn gebaseerd op een voorbeeldproject, namelijk het uitbrengen van een muziekalbum.

Note 2: We gaan bij dit artikel uit van de vorm van crowdfunding waarbij donaties giften zijn. Omdat kunst- en cultuurprojecten, zoals muziekprojecten, vaak van kleine aard zijn, wordt daarvoor vaak gekozen voor crowdfundingvormen waarbij de maker (de persoon die een crowdfunding start) alle donaties ontvangt. Andere vormen waarbij de maker bijvoorbeeld leningen aangaat bij investeerders, zijn geschikter voor grote doelbedragen of ondernemingen die worden opgezet. Deze vormen brengen ook meer risico’s met zich mee. Voor het uitbrengen van een album of het opzetten van een kleinschalig festival kun je goed aan de slag met bijvoorbeeld rewards-based crowdfunding, waarbij de donaties als giften aan je worden uitbetaald en jij een tegenprestatie aanbiedt aan de donateur.


Crowdfunding zetten kunstenaars en ondernemers in om hun (culturele) projecten te realiseren. Het afronden van een succesvolle crowdfundingcampagne brengt je financiering om je project te kunnen realiseren, maar nog belangrijker: een crowd, je (nieuwe) publiek! In ons artikel ‘Crowdfunding: wat is het en hoe doe je dat?’ legden we de basis hiervan uit.

Een crowdfundingproject is anders dan het (muziek)project dat je gaat starten. Crowdfunding zet je namelijk altijd in voor een onderdeel van je totale project. De redenen hiervoor zijn gebaseerd op je begroting, het risico dat crowdfunding met zich meebrengt, de inhoud van je project, de motivaties van donateurs om te doneren en de planning van je project.

Een deel van je begroting

Een begroting wordt gedekt met financiering uit diverse posten. Zo kun je een deel dekken met subsidie, fondsen of eigen kapitaal. Crowdfunding kan ook een deel van je begroting dekken. Kies er nooit voor om je gehele begroting te crowdfunden, maar zet het in om de sluitpost van je begroting te dekken! Hier zijn diverse redenen voor. Ten eerste klinkt het niet geloofwaardig als crowdfunding je enige vorm van financiering is. Want is je plan wel goed als geen enkele andere investeerder eraan wil bijdragen? Zoek dus eerst naar andere investeerders, zoals fondsen. Erkenning van andere partijen zorgt ervoor dat donateurs ook sneller zullen bijdragen met een donatie.

Ten tweede is crowdfunding risicovol. Het kan zijn dat je het gestelde doelbedrag niet ophaalt met donaties van donateurs. Bij sommige platforms krijg je het tot dan toe opgehaalde bedrag ook niet uitbetaald. Als je crowdfunding hebt ingezet om je totale begroting te dekken en het eindigt onsuccesvol, dan kan je project niet doorgaan. Zet crowdfunding daarom in om een gat in je begroting te dekken. Je weet dan zeker dat je genoeg financiering hebt om het project te kunnen starten, ook al slaagt de crowdfunding niet.

Ten derde is het van belang dat je crowdfunding het laatste gat in de begroting opvult. Als je na het succesvol voltooien van je crowdfunding nog niet genoeg financiering hebt om je project te realiseren en nog andere financieringsvormen moet zoeken, dan ben je te vroeg begonnen met crowdfunden. Als je crowdfunding slaagt doe je donateurs namelijk de belofte dat jij met hun geld zult maken wat je aan hen hebt voorgesteld. Lukt dit niet, dan heb je een probleem en moet je de donateurs hun geld terugbetalen. Wees dus zeker dat je met het geld van de crowdfunding je totale begroting hebt gedekt! Crowdfunding dient daarom als sluitpost van je begroting.

Een tastbaar onderdeel van je project

Als onderdeel van je project waarvoor je gaat crowdfunden kies je vaak een tastbaar of zichtbaar object of product, zoals het drukken van je cd’s of het decor van een theatervoorstelling. Je project moet namelijk potentiële donateurs aanspreken en dat gaat het beste als zij met eigen ogen kunnen zien waar ze aan hebben bijgedragen. Daardoor voelt een donateur zich ook sneller mede-eigenaar. Kies dus niet voor het mixen en masteren van een album, maar voor een zichtbaar resultaat, zoals de artwork of het persen van de lp. Bedenk ook; wat vind ikzelf het leukste onderdeel van mijn project? Waarschijnlijk is dat ook hetgeen waar potentiële donateurs warm van worden.

Het kiezen van het juiste onderdeel van je project hangt ook af van de vorm van crowdfunding die je kiest. Bij crowdfundingvormen waarbij je donateurs investeren en jij bij hen een lening aangaat, is je project vaak groter en minder tastbaar, zoals het oprichten van een café. Ben je van plan om tegenprestaties aan te bieden? Dan is het leuk als deze tegenprestatie iets is wat het project zelf voortbrengt. Zo kan een donateur bijvoorbeeld je lp of een toegangskaartje tot je releaseconcert ontvangen.

Je laatste stap; de urgentie is hoog!

Bij crowdfunding is het belangrijk dat je rekening houdt met je publiek, je potentiële (nieuwe) crowd van geïnteresseerden in jouw werk. Jij moet hen enthousiasmeren om bij te dragen aan je project! Bedenk daarom niet alleen waar een publiek graag aan wil bijdragen (publieksgericht en tastbaar product), maar ook wanneer zij dat doen. Ofwel, de urgentie tot doneren moet hoog zijn!

De urgentie is hoog als je project bijna gerealiseerd kan worden, maar de laatste financiering nog ontbreekt om de realisatie te starten. Een geslaagde crowdfunding is dan ook wel een startsein. Speel hierop in door een onderdeel te kiezen dat de kers op de taart is. Denk bijvoorbeeld aan het persen van de lp’s als laatste stap van het realiseren van je gloednieuwe album.

Kies daarnaast een onderdeel dat zich aan de eindfase is van het productieproces bevindt. Bij een geslaagde crowdfunding kan je project dan direct starten en hoeft een donateur niet eindeloos te wachten op het eindresultaat. Als je donaties vraagt voor het schrijven van de muziek, dan zal een donateur niet snel bijdragen, omdat het einde, zoals het uitbrengen van een lp, nog ver in de toekomst ligt. Geef tijdens je crowdfunding ook alvast een inkijkje in wat al wél allemaal klaar is, zoals het schieten van de clips, het mixen en masteren, het vinden van een locatie voor je albumrelease en het maken van de artwork voor je album. Daardoor krijgt een donateur het gevoel dat hij de persoon is die jouw project het laatste zetje heeft gegeven.

Deel van het geheel

Crowdfunding zet je dus in voor een deel van je totale project. Denk er bij het opzetten van een project over na of crowdfunding een goede manier is om een deel van je financiering op te halen. Als het kan, is dat het overwegen zeker waard. Crowdfunding bezorgt je namelijk een crowd. Hoe je die crowd bereikt en waarom deze ervoor kan zorgen dat je project sky-high gaat leggen we uit in het volgende blog van de serie ‘Crowdfunding’.

Ella Kuijpers

Swinging fundraiser

Tijdens haar interdisciplinaire letterenstudie Algemene Cultuurwetenschappen specialiseerde Ella zich in de kunstdisciplines muziek, fotografie, architectuur en ook filosofie. Nu studeert zij de Master Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit. Ella is gek op disco en zingt graag Michael Jackson, experimentele muziek en Lianne la Havas.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>