Meedoen aan de Grote Prijs van Nederland? Charl Delemarre vertelt

Charl Delemarre won in 2014 de Grote Prijs van Nederland. Inmiddels heeft hij getekend bij Sony, stond in een uitverkochte Ziggo Dome met Guus Meeuwis, wordt gemanaged door Dennis van Leeuwen (Kane), was al vaak te zien in DWDD en hij staat op het punt zijn tweede EP uit te brengen. Wij vroegen Charl naar zijn ervaring met de Grote Prijs en zijn tips om andere muzikanten te helpen.

 

Waarom doe je als artiest überhaupt mee met een bandwedstrijd?

“Lokale wedstrijden zijn goed als je nog niet zeker weet wat je doet, om het veld te verkennen, om je eerste feedback te krijgen, kortom om te zien waar je staat op dat moment. Wij hebben vóór de Grote Prijs van Nederland de Grote Prijs van Rotterdam gewonnen (die overigens geen connectie met elkaar hebben). Dit was een perfecte testcase voor ons en gaf veel vertrouwen om een stap verder te gaan: de Grote Prijs van Nederland dus.
Het was voor mij bovendien een goede deadline voor het maken van mijn eerste EP, ‘De Bekentenis’. Als stok achter de deur, om te zorgen dat die klaar is. Zorg dus dat je materiaal opneemt en klaar hebt voordat je meedoet aan zo’n belangrijke wedstrijd.
Je moet ook het gevoel hebben dat je kans maakt om te winnen. En vraag jezelf af: past jouw muziek binnen het spectrum van winnaars van de Grote Prijs? Choose your battles.”

 

Charl Delemarre / Fotograaf – Kim Balster

Wat win ik er als artiest eigenlijk mee?

Het grote voordeel van winnen is dat je even in the picture staat en het jaar erna de kans krijgt om heel veel te spelen. Je wint sowieso een ontwikkelingstraject, op maat voor jou. Ik had al een manager en een boeker en een label, maar heb veel gehad aan die hulp; financiële, promotionele en persoonlijke steun. Door de exposure konden we meedoen aan de Popronde – wat heel veel extra optredens betekent. Op de Popronde werden we vervolgens gezien en geboekt door de zalen. We hebben opgetreden in Casablanca (Marokko), ik heb samengewerkt met Gerson Main en meer van dat soort dingen, allemaal direct resultaat van het winnen van de Grote Prijs. Maar het grote voordeel is de extra publiciteit.
Ik heb geen nadelen ondervonden van meedoen aan de grote prijs. En qua imago: eerst ben je ‘Charl van de Grote Prijs’ maar ik ga zo hard werken tot ik ‘Charl van Charl Delemarre’ ben!”

 

Okee ik doe mee! Wat nu?

Bereid het heel goed voor. Als je geselecteerd wordt is het eerste onderdeel de kwartfinale: 15 minuten speeltijd, dus 3 a 4 nummers. Ga dat repeteren, neem het op, luister het terug en vraag jezelf af: is dit iets wat representatief is voor mezelf, wil ik hiermee aan de prijs meedoen?
Ga niet teveel nieuwe dingen proberen tenzij het er echt 100% in zit of dat onderdeel van je act is. Deze wedstrijd is in mijn ervaring geen goede testcase, ik heb namelijk wel een nieuw nummer geprobeerd en daardoor werd mijn hele show wat onzeker. Ik maakte me zorgen over dat nieuwe nummer en dat bleef de hele tijd in mijn hoofd. Niet doen dus.
Dan de halve finale. Deze had een akoestisch uitgangspunt en daar ben ik goed in thuis, dus ik wist dat ik hier goede kans maakte. Goed gerepeteerd, mooie arrangementen gemaakt zodat ik echt een andere kant kon laten zien van mezelf als artiest.
Bij de finale heb ik helemaal uitgepakt en alle kanten laten zien: blazers erbij, solo stukjes, de hele ram-bam. Daarvoor moet je de juiste mensen zoeken, arrangementen maken voor blazers, waarvoor ik 2 repetities had ingepland. Dit verschilt natuurlijk enorm per act, maar altijd geldt: heel goed repeteren, zorgen dat je show er goed in zit en dat je zelf 100% vertrouwen hebt.”

 

Afsluiting tournee Grote Prijs van Nederland in Paradiso / Fotograaf – Kim Balster

 

Hoe maak ik promotie?

“Bij de Grote Prijs is er ook een Publieksprijs waar het publiek kan stemmen. “Ik heb iedereen via Facebook persoonlijke berichtjes gestuurd” zegt Charl. “En op social media probeerde ik altijd een stapje verder te zijn dan ik eigenlijk was. Zodat de buitenwacht ziet dat je bezig bent en druk met je carrière.”

Maak ook Facebook-evenementen aan voor al je shows en nodig daar je vrienden en fans voor uit. Hou een mailinglist bij en stuur regelmatig updates. Misschien is het leuk om stickers of business cards te maken? En erg belangrijk: netwerken, wat niets anders is dan met mensen praten zodat ze weten wie je bent, wat je doet en wat je wil.

 

YES ik heb gewonnen! Wat nu?

Als je wint: zorg dat je er klaar voor bent. Zorg dat dit een logische stap in je carrière is. En besef dat het slechts de eerste stap is. Als je niet voorbereid bent heb je een goed jaar en is het daarna voorbij. Dus als je meedoet: altijd bezig zijn met de volgende stap. ‘Wie zijn de managers eigenlijk in Nederland? Met wie werken ze samen? Welke producers vind ik tof? Wat is een goed label voor mij?’ Ik heb veel mensen mailtjes gestuurd die toen nog niet geïnteresseerd waren. Blijf ze mailtjes sturen. En besef: Elke overwinning (maar ook elke nederlaag) is weer een nieuw begin.”

 

Shit, verloren…. Wat nu?

“Je doet mee omdat je vertrouwt in je muziek. De tegenslag kan je verder helpen. Als je het gevoel hebt dat je carrière afhankelijk is van de Grote Prijs, dan ben je denk ik niet op het goede pad voor jezelf als kunstenaar. Opstaan en weer doorgaan. Openstaan voor feedback is heel belangrijk, maar je hoeft het niet met alles eens te zijn en pas op dat je het niet persoonlijk opvat. Probeer zelf ook objectief naar jezelf te kijken, probeer dingen uit.”

Ties Timmers

Blogger

Ties ondekte veel over de muziekwereld door zijn werk bij onder andere NPO Radio 6 en 3VOOR12/Utrecht. Hij programmeerde voor het SJU Jazzpodium en organiseert momenteel het Buurland festival, maakt radio op Stranded.fm en is game-host. Ook speelt Ties gitaar en krijgt altijd liedjes in zijn hoofd als mensen iets zeggen wat in een songtekst zit.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>