YouTube voor artiesten: Vindbaar publiceren in 10 stappen!

Online video is een uiterst geschikte manier voor artiesten om zichzelf te promoten. Als muzikant kun je dan ook eigenlijk niet meer om online video heen. Met meer dan een biljoen kijkers is YouTube hét platform om deze video’s te delen met de wereld. Net als elk ander social media platform heeft YouTube zijn eigen set aan regels en praktijken. Musicly helpt jou op weg en legt in 10 stappen uit hoe je gebruik maakt van YouTube om je als artiest te promoten.

1. Maak een YouTube kanaal

Iedereen kan video’s bekijken op YouTube, maar om je eigen video’s op YouTube te zetten heb je een kanaal nodig. Om een kanaal aan te kunnen maken moet je inloggen op YouTube. Sinds  YouTube door Google is overgenomen kun je alleen inloggen met je g-mail account. Op het moment dat je op YouTube inlogt met een g-mail account maak je automatisch een YouTube kanaal aan.

2. Ontwerp een representatief YouTube kanaal

Je YouTube kanaal is je visitekaartje op YouTube. Als je deze pagina goed ontwerpt, begrijpen kijkers beter wat ze van je video’s kunnen verwachten en moedig je hen aan zich te abonneren. Je kunt allerlei aspecten aanpassen om jouw YouTube kanaal aantrekkelijker te maken voor je volgers. Zo kan je een kanaalpictogram, bannerafbeelding, naam en trailer toevoegen/bewerken om je merk te profileren. Het is ook belangrijk om een kanaalbeschrijving en kanaaltags toe te voegen. Daarmee wordt je kanaal beter vindbaar binnen de zoekresultaten van Google (hierover later meer).

3. Upload jouw muziekvideo’s

Als je YouTube kanaal naar wens is aangepast kun je je video’s gaan uploaden.  Op YouTube kun je natuurlijk je eigen muziek uploaden. Zorg er echter wel voor dat je alle eigen muziek die je upload claimt als jouw eigendom. Zo voorkom je dat iemand je muziek steelt. Als iemand dat dan wel doet, kan jij aangeven dat jij de rechthebbende bent. Is je muziek gebruikt op de radio of televisie dan heb je namelijk recht op een vergoeding. Meer informatie daarover kan hier vinden. 

4. Maak jouw video’s goed vindbaar

YouTube is na Google de grootste zoekmachine op het internet.YouTube rangschikt video’s aan de hand van:

  • Titel
  • Beschrijving
  • Tags
  • Aantal views
  • Beoordelingsscore

Zorg er dus voor dat je YouTube video goed gevonden wordt door een duidelijke titel, relevante tags en een uitgebreide beschrijving met website link, tour info, support info en (bij eigen muziek) de songtekst toe te voegen. Bedenk bij een titel wat je potentiële volgers in zullen typen om de video te vinden. De bandnaam en titel van het nummer mogen hier dus niet ontbreken. Bij live-optredens is het ook gebruikelijk om de locatie in de titel te vermelden. Tags zijn trefwoorden die helpen om je video makkelijker te vinden in de zoekmachine van Google. Relevante tags kunnen zijn: de bandnaam, songtitel, genre, podium, evenement, organisatie, jaartal, stad, land etc.

5. Betrek je volgers met persoonlijke video’s

Ten eerste zet je natuurlijk je eigen muziekvideo’s online, maar heb je er ook over nagedacht om een kijkje achter de schermen, interviews of unieke opnames van een concert te laten zien aan je volgers? Als je je volgers van tijd tot tijd verwent met een blik achter de schermen of exclusieve beelden, dan bouw je een sterke relatie op. Op het moment dat je laat zien wie jij bent, ontstaat er namelijk een vertrouwensband tussen jou en je volgers. Dit is de sleutel tot verkoop! Zorg er ook voor dat je consequent met nieuw beeldmateriaal komt, dus wekelijks rondom dezelfde tijd. Dan weten je volgers wat ze van je kunnen verwachten, zullen ze sneller abonneren en minder snel afhaken.

 

De sleutel tot verkoop = bouw een relatie op met jouw volgers!

 

6. Voeg YouTube annotaties toe aan jouw video’s

YouTube annotaties zijn boodschappen die in je video opduiken. Hiermee kan je kijkers aansporen om iets te doen, zoals: ‘like mijn video’, ‘abonneer je op mijn kanaal’, ‘koop mijn album op Itunes.nl’, ‘luister naar mijn nieuwste video’, etc. Je kan annotaties toevoegen en verwijderen wanneer je wilt, waardoor je ook tijdsgebonden informatie kan toevoegen zoals concertdata. Wees voorzichtig dat je niet teveel annotaties toevoegt. Teveel links kunnen als storend worden ervaren. Tip: Je kan geen hyperlinks toevoegen die van externe websites komen, maar je kan wel externe links in het tekstvak zetten.

7. Zet je video’s in overzichtelijke afspeellijsten

Als je al een aantal video’s hebt geüpload is het handig om verschillende afspeellijsten te maken zodat je kanaal overzichtelijk blijft voor je volgers. Je kan dat indelen zoals je zelf wil. Maak bijvoorbeeld een lijst met: officiële videoclips, opnames van live optredens, een kijkje achter de schermen, interviews, covers etc. Jouw volgers vinden hierdoor makkelijker waar zij naar op zoek zijn.

8. Wees interactief met jouw volgers

Social media is, de naam zegt het al, sociaal. Vergeet dus niet dat je zelf ook video’s kan liken en kan reageren op video’s. Je volgers zullen het zeker waarderen als je persoonlijk terug reageert op hun reacties. Bovendien zal dit anderen ook inspireren om te reageren op jouw video’s. Je kunt je volgers ook actief betrekken bij je YouTube kanaal door ze uit te nodigen om te reageren of om covers van je muziek te maken. De activiteiten van je volgers op je YouTube kanaal kan je in de gaten houden via YouTube Analytics.

9. Deel je video’s op andere kanalen

Je video in de grote massa laten opvallen is niet vanzelfsprekend. Als je je video na het uploaden wil promoten zijn social media de beste platforms. Het grote voordeel aan YouTube is dat je de geüploade video makkelijk op social media kunt plaatsen (embedden). Facebook, Twitter en Instagram worden naast YouTube het meest gebruikt door artiesten. Daarnaast zijn eigen kanalen ook belangrijk. Gebruik jouw eigen website om naar jouw video te linken. Door jouw video’s via meerdere kanalen te verspreiden zal je ook meer views genereren.

10. Verdien!

Pssst… Als je een behoorlijk aantal views kan genereren (100.000+) dan valt er wellicht geld te verdienen! Check voor meer informatie het YouTube Partnerprogamma.

 

Noot: Heb jij zelf tips of goede voorbeelden voor het promoten van een YouTube muzikantenkanaal? Of heb je nog vragen over het gebruik van YouTube? Laat dit dan hieronder weten in een reactie.

Patty Smit

PR & Beatblogger

Tijdens haar masteropleiding Kunst, Cultuur & Media specialiseerde Patty zich op kunstsociologie, kunstmarketing en de kunstdiscipline muziek. Nu werkt ze als marketing manager voor verschillende musea en combineert ze haar passie voor muziek, media en ondernemen bij Musicly! Patty is dol op neo-soul, 90’s hiphop, yoga, reizen, dansen en liedjes zingen.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>