Een muzieklabel benaderen met jouw demo? Zo doe je dat


Er ligt een demo klaar met jouw muziek. Misschien heb je alle apparatuur in huis en heb je het thuis opgenomen, of misschien ben je juist naar een studio geweest. Hoe dan ook; je bent klaar om je demo naar een platenlabel te versturen. Waar moet je allemaal op letten voordat je contact gaat opnemen? Musicly geeft je een verhelderend overzicht.

 

1. Wees voorbereid

Bijna alles begint met een goede voorbereiding. Ten eerste zijn platenmaatschappijen tegenwoordig vooral geïnteresseerd in muzikanten die al iets te bieden hebben én al hun eigen onderneming hebben. Sommige platenmaatschappijen accepteren zelfs alleen maar muzikanten die al ondernemers zijn en geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel. Het is dus verstandig om je in te schrijven bij de Kvk. (Lees hier hoe je dat doet)

Als jouw muziek in een professionele studio is opgenomen, dan zal de kwaliteit al goed zijn. Tegenwoordig is echter van alles verkrijgbaar qua goed opnamemateriaal. Hierdoor zie je dat veel artiesten een kamertje ombouwen tot studio en zelf hun opnames thuis doen. Dit kan prima, maar wees er wel zeker van dat de kwaliteit goed genoeg is. Controleer of je track niet te luid is opgenomen, dat het ‘clean’ klinkt (netjes afgewerkt zonder ruis en achtergrondgeluiden) en dat er geen gestolen tracks in zitten. Laat ook je muziek horen aan een kritisch persoon, zodat je opbouwende kritiek kan krijgen.

 

2. Wees vindbaar

Tegenwoordig kun je alles terugvinden op internet en gaat veel communicatie digitaal. Zorg er daarom voor dat je gemakkelijk online te vinden bent. Denk bijvoorbeeld aan een eigen website, een goede LinkedIn pagina, een Facebook pagina, Twitter, YouTube video’s of Soundcloud waar je muziek op te beluisteren is. Dit zal zeker de aandacht wekken van de platenmaatschappij. Verder werkt het in jouw voordeel als je al een publiek hebt opgebouwd. Denk bijvoorbeeld aan een aardig groepje met fans. Hierdoor heb je meer kans om door een platenlabel interessant gevonden te worden.

Beperk je niet alleen maar tot Nederlandse platenlabels, want platenlabels zijn niet op landen gericht, maar juist op genre.

3. Wees uniek

Je wilt iets laten zien. Probeer te onthouden dat platenlabels winstgerichte bedrijven zijn. Stap eens in de schoenen van een platenlabel. Zij willen iets in jouw demo zien dat hun bedrijf winst zal geven. Je demo moet daarom niet alleen perfect zijn, maar ook iets unieks te bieden hebben. Ook al heb je veel kans op een groot publiek als je muziek mainstream is, jouw muziek hoeft niet persé voor iedereen te beluisteren zijn. Het gaat juist om jouw unieke stijl die je op jouw eigen originele manier mag overbrengen. Wist je dat de grotere maatschappijen zo’n 100 demo’s per dag ontvangen? Hoe springt jouw demo daar uit? Maar laat je niet tegenhouden door deze aantallen. Er zijn ontzettend veel platenlabels en met een beetje doorzettingsvermogen kom je er uiteindelijk wel uit.

 

4. Doe onderzoek

Dan is het zoeken geblazen! Kijk eens rond op Google en zoek naar verschillende platenlabels. Probeer je daarbij vooral te richten op het genre waar ze zich in specialiseren. Het is belangrijk om precies te weten in welk genre jouw muziek thuishoort. Je hebt grote en kleinere platenlabels, maar er zijn er genoeg. Beperk je daarnaast niet alleen tot Nederlandse labels, want platenlabels zijn niet op landen gericht, maar juist op genre.

Als je er één gevonden hebt die jou wel interessant lijkt, lees dan goed hun website door en focus vooral op de toon die zij gebruiken in hun teksten. Is het een informele toon? Of juist meer formeel? Zijn ze hip en levendig of juist meer professioneel en serieus? Aan de hand van deze informatie kun je de toon in je email hierop aanpassen. Let ook erg op de eisen die ze stellen aan inzendingen. Vaak willen ze namelijk geen MP3-files ontvangen en geven ze de voorkeur aan links die ze doorsturen naar je persoonlijke website, een video op YouTube of een Soundcloud-pagina waar ze je demo kunnen downloaden. Als jij hun website goed hebt doorgelezen en je je precies aan hun richtlijnen houdt maak je een goede indruk, want hierdoor kunnen zij zien dat je serieus onderzoek hebt gedaan.

 

Is dit alles op orde? Dan kun je nu aan je email beginnen. Lees hiervoor de blog ‘Hoe trek je de aandacht met een goede e-mail?’

Sarah Mulders

Blogger

Sarah is een creatieve duizendpoot. Ze speelt klassieke piano vanaf haar 8ste, zingt en schrijft haar eigen nummers op gitaar, heeft sinds 2015 haar eigen auteursbedrijf opgericht en onlangs heeft ze ook haar eerste boek uitgebracht. Na bijna 10 jaar reizen en werken als duiklerares op verschillende tropische oorden, heeft ze nu besloten zich in te zetten voor Musicly. Ze kan eindelijk haar passie voor muziek en schrijven combineren, maar nog belangrijker: anderen hiermee helpen!

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>